Balansträning är min nya grej. Inte för att det är speciellt kul men mkt viktigt för att mitt knä ska hålla sig. Jag har artros i mina knän. Det vänstra är värst. Varje dag tänker jag på hur mitt knä blockerar mig i mitt liv.

Jag kan inte springa längre

Jag kan inte sitta på huk

Jag kan inte stå på knä

Varje gång jag ställer mig upp från sittande får jag stå en stund och vänta på att knät ska sträcka ut sig och inte göra ont innan jag börjar gå

Därav är balans och styrketräning mkt viktigt för mig hur tråkigt det än låter. Varje vecka ett pass MÅSTE jag köra styrka och balans för att hålla knät helt.

OCH VET NI – det hjälper. Min balans är bättre, min styrka är lite bättre och det gör liiite mindre ont i knät nu.

Idag blev det enbart styrka för magen efter min powerwalk med stavar 5 km. Ibland slarvar jag eller den bistra verkligheten gör anspråk på min tid, dvs ngt barn kommer och kräver min uppmärksamhet – vilket de självklart får.

Men styrka för mage och rygg behövs det med för att orka hålla kroppen igång. Det behövs inte mkt för att det ska ge resultat.

I morgon blir det balansplatta, balansbollen och övningar på ett ben i taget och lite utfall. Utfallen gör fortfarande ont men jag får inte gå ner så långt så går det bättre.